- Ustal najlepszą dla wszystkich porę na czytanie – na początek 10-15 minut dziennie.
- Uszanuj wybór dziecka – książka nie zawsze musi uczyć, może też bawić.
- Panuj nad sentymentalizmem – to, co podobało się tobie, nie musi podobać się twojemu dziecku.
- Podsuń dziecku niewielkie fragmenty tekstu, pisane dużym drukiem.
- Podpowiedz dziecku, że może używać palca jako wskaźnika – uporządkuje ruch oczu i zaktywizuje prace mózgu.
- Po lekturze bądź dociekliwy (pytaj kto?, gdzie?, dlaczego?), ale nie natarczywy.
- Zaproponuj proste zabawy z tekstem.
Np. kto szybciej znajdzie w przeczytanym fragmencie słowa z jakąś literą bądź sylabą, ten wygrywa. W ten sposób dziecko utrwali w pamięci obrazy tych słów.
- Uszanuj chęć czytania po cichu.
Kłopoty z głośnym czytaniem czasem wynikają np. z zaniżonej samooceny, a nie z problemów ze składaniem liter w słowo.
- Zauważaj i doceniaj każdy postęp w czytaniu.
- Udowodnij dziecku, że lubisz czytać.
Opracował: nauczyciel bibliotekarz