Janusz Korczak już blisko sto lat temu napisał „Nie ma dzieci – są ludzie oraz Dziecko – już mieszkaniec, obywatel i już człowiek. Nie dopiero będzie, a już. […]. Lata dziecięce – to życie rzeczywiste, nie zapowiedź.”
Choć wiele się zmieniło w Polsce w podejściu do dzieci przez ostatnie sto lat, to wciąż prawa dziecka nie są w pełni respektowane, a wiele osób uzależnia respektowanie praw od wypełniania przez dzieci obowiązków. Wciąż ciąży przekonanie, że dzieci nie są jeszcze pełnoprawnymi ludźmi i dlatego prawa człowieka im w pełnie nie przynależą. Jest wprost przeciwnie. Prawa człowieka zawarte w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka dotyczą każdej osoby od chwili narodzin, a jeszcze dodatkowo dzieci chronione są prawami zawartymi w uchwalonej dokładnie 26 lat temu Konwencji o Prawach Dziecka. Konwencja uchwalona z inicjatywy Polski, 20 listopada 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych, została podpisana przez wszystkie państwa na świecie. Czy to znaczy, że prawa dziecka są respektowane? Niestety, w wielu zakątkach świata dzieci nie mają dostępu do edukacji, opieki medycznej, bezpieczeństwa i życia w pokoju, do schronienia, do ochrony przed wyzyskiem, do wolnego czasu i zabawy, do wyrażania własnych poglądów, do wolności. Obowiązkiem nas dorosłych jest dążenie do tego, by prawa te były respektowane zarówno na naszym podwórku, jak i w najdalszych zakątkach. Dnia 19 listopada 2021r. w ZS w Latowiczu, przeprowadzona została kampania z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka z UNICEF. Jego celem jest uświadomienie uczniom, że posiadają one szereg praw, do których przestrzegania i realizacji zobowiązane są wszystkie osoby dorosłe oraz, że wiedza o przysługujących im uprawnieniach powinna być łatwo dostępna. To ważne wydarzenie ma nam przypominać i zwracać uwagę na dzieci, w kontekście praw im przysługujących. Każde dziecko powinno być tak samo traktowane przez wszystkich bez jakiejkolwiek dyskryminacji. Najważniejszym aktem prawnym, który określa prawa dziecka jest Konwencja o prawach dziecka. Potocznie nazywa się ją światową konstytucją praw dziecka. Została uchwalona 20 listopada 1989 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych. Wszystkie 192 kraje, które zdecydowały się ratyfikować ten dokument, zobowiązały się do respektowania i realizowania jego zapisów. Polska uczyniła to w 1991 roku. Konwencja jest dokumentem w pewnym sensie rewolucyjnym bo po raz pierwszy zostały w niej uwzględnione prawa i wolności osobiste dziecka takie jak np. prawo do prywatności, swobody wypowiedzi etc. Konwencja wprowadziła też mechanizm kontroli respektowania praw dziecka przez poszczególne państwa. Są one zobowiązane do składania raportów z wykonywania Konwencji, rozpatrywanych następnie przez specjalnie powołany w tym celu Komitet Praw Dziecka z siedzibą w Genewie.
Konwencja zakłada, że dzieci nie są w pełni dojrzałe i na tyle świadome, by same mogły o siebie zadbać, przez co należy im się szczególna opieka i ochrona. Najważniejszymi zasadami, którymi kierowali się twórcy Konwencji są : zasada kierowania się zawsze dobrem dziecka oraz zasada równości wobec prawa wszystkich dzieci niezależnie od pochodzenia, koloru skóry czy wyznania.
Polska była inicjatorem i pomysłodawcą stworzenia Konwencji o prawach dziecka dlatego też spoczywa na nas szczególna rola, aby prawa dziecka były w Polsce znane i przestrzegane.
Każde dziecko ma prawo :
- Chodzić do przedszkola/ szkoły
- Mieć mamę i tatę
- Do zabawy i wypoczynku
- Do miłości
- Do własnego miejsca w domu
- Do leczenia
- Czuć się bezpiecznie
- Pytać i wypowiadać się
- Do wychowania bez krzyku i przemocy
- Do miłości
- Do nauki i rozwijania zainteresowań
- Do informacji
Na korytarzu szkoły, została przygotowana gazetka tematyczna, przez wolontariuszy przedstawiająca powyższe zagadnienia. Udekorowano szkołę balonami i girlandami. Podczas przerw uczniowie słuchali utworów muzycznych poświęconych tematyce Praw Dziecka. W ramach akcji: „Szkoła na niebiesko” wszyscy uczniowie, nauczyciele, pracownicy przyszli ubrani na niebiesko. Każdy dodatkowo otrzymał niebieską wstążeczkę. Podczas obchodów Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka uczniowie kl. VIII a na korytarzu szkoły zatańczyli „Belgijkę” zaś uczniowie kl. VIII b nagrywali filmiki z wywiadami na temat Praw Dziecka.
Anna Świątek, Ilona Kowalczyk, Ewelina Wysocka