CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS

Program przedszkolnej edukacji antytytoniowej

ØOchrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego.

ØPierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych.

ØProgram ma charakter profilaktyczny.

CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS Program przedszkolnej edukacji antytytoniowej

Najskuteczniejszym działaniem w dziedzinie profilaktyki chorób odtytoniowych jest zapobieganie paleniu tytoniu. W związku z tym, że w życiu młodego człowieka rola rodzica i nauczyciela jest najważniejsza, warto kształtować u dzieci postawy prozdrowotne, w tym propagować niepalenie.

Biorąc pod uwagę niekorzystne zjawisko biernego palenia, edukacja tytoniowa staje się niezbędnym elementem wychowania zdrowotnego.

Dla dzieci w wieku przedszkolnym bierne palenie oznacza m.in.:

§zwiększoną częstość występowania przewlekłego zapalenia ucha środkowego,

§zaburzenia rozwoju psychoruchowego,

§zaburzenia zachowania dziecka,

§zmniejszoną gotowość szkolną, zmniejszą odporność na infekcję.

ZAŁOŻENIA REALIZACJI PROGRAMU PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI ANTYTYTONIOWEJ pt. 

„CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS”

Realizacja antytytoniowego programu wymaga szczególnej organizacji życia przedszkolnego, tak by nie stwarzać jakichkolwiek dwuznaczności wobec małych podopiecznych.

Cele główne programu:

1. Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony

dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.

2. Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub, gdy dorośli palą przy nich tytoń.

Cele szczegółowe:

1. Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł

dymów.

2. Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych dymów – „wydobycie” dymu papierosowego.

3. Zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu

papierosowego.

4. Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów.

5. Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym.

Adresaci Programu:

  • Dzieci w wieku 3-6 lat, uczęszczające do przedszkoli.
  • Rodzice i opiekunowie.

Metody aktywizujące

  • umożliwiające wchodzenie w rolę- zabawa w pociąg, zabawa w kwiatki, ćwiczenia respiracyjne (oddychanie w różnych zdrowych miejscach): nauka piosenki – piosenka o Dinku;
  • kształtujące umiejętności wyszukiwania informacji, analizowanie i rozwiązywanie problemów- wycieczka – rozpoznawanie źródeł dymu, ”burza mózgów”- ustalenie źródeł i przyczyn dymu; narysuj i napisz” -źródła dymu;
  • kształtowanie umiejętności właściwego rozumienia i interpretacji terminów i symboli- odszukiwanie tabliczek z zakazem palenia; projektowanie znaczków „NIE PAL PRZY MNIE”
  • kształtujące umiejętności komunikowania się, współpracy i odpowiedzialności- praca w małych grupach.

Scenariusze zajęć dla rodziców

Cel 1

Zwiększenie świadomości rodziców na temat znaczenia ich roli w rozwoju zdrowotnym dzieci, a w szczególności w profilaktyce antytytoniowej

Cel 2

Podniesienie umiejętności rodziców w zakresie wspierania dzieci w sytuacjach społecznych, w których narażone są na ekspozycje dymu tytoniowego.

Cel 3

Podjęcie przez rodziców decyzji na temat utrzymania efektów programu w czasie i po jego realizacji.

Dziękujemy za uwagę

Ewelina Wysocka, Ilona Kowalczyk, Agnieszka Włodarczyk, Anna Świątek

A.W